Čudná personálna politika

Letectvo je rehoľa. Vraví sa, že kto sa raz nadýcha kerozínu, stane sa ňom závislý.

Od svojho vzniku patrila medzi prestížne záležitosti, spájala sa s luxusom, priťahovala bohatých a slávnych. Tento náhľad na leteckú dopravu pretrval dlhé desaťročia.

Ako všetky náročné odvetvia, aj letectvo stojí a padá na ľuďoch. Jeho samotná existencia je triumfom ľudského ducha, umu a nezlomnosti. Človek odpradávna túžil po tom priblížiť sa vtákom, vzlietnuť k výšinám. Odkedy vynálezcovia stavili na stroje ťažšie ako vzduch, sen sa začal napĺňať.

"Lietanie je vášeň."
Milan Nedelka

Práve ľudská šikovnosť odštartovala éru prúdových lietadiel, ktorá bola základom novodobého letectva. Za jeho úspechom stojí úsilie, schopnosti a trpezlivosť množstva talentovaných vizionárov, ktorí svoj sen premenili na skutočnosť, aby sa s ním následne podelili so všetkými ostatnými.

Doba sa zmenila. Po zlatých časoch letectva v medzivojnovom období zostala nostalgia, preč je tiež nadšenie a rozmach 60. a 70. rokov 20. storočia. Letecká doprava mala dlho punc exkluzivity, ktorý sa koncom 20. storočia začal vytrácať.

U pracovníkov v leteckej doprave je možno badať príchylnosť, charakteristickú tiež pre železničiarov, zdravotníkov či učiteľov. Je pre nich typické, že si túto oblasť vyvolili, podriadili jej svoj život a ostávajú jej verní.


Domovom týchto ľudí sú letiská. Nech už pracujú pre kohokoľvek, špecializujú sa čokoľvek a pohybujú sa kdekoľvek, väčšinu svojho života strávia práve tam.

"Čo sa robí s láskou, to sa robí dobre."
Hilda Múdra

Na Slovensku je letectvo populárne. Nadšenci sa združujú v aerokluboch, spolkoch, internete. Majú rôzne záujmy, od modelárstva či meteorológie po fotografovanie. Vo vojenskom i civilnom letectve pracujú tisíce ľudí, ďalšie stovky v nadväzujúcich odvetviach od špeditérstva a logistiky, cez konštruktérstvo až po ostatné druhy dopravy. Ľudia z letectva majú na Slovensku rodiny, priateľov, známych, susedov, v zahraničí kolegov a obchodných partnerov. Novinky sa teda šíria rýchlo. Celkovo u nás leteckú komunitu tvorí asi 30000 ľudí. Toľko obyvateľov majú napríklad Liptovský Mikuláš, Lučenec či Piešťany, alebo Banská Štiavnica, Kolárovo a Stropkov dohromady.

Aj keď relatívne veľká, a určite uzavretá, letecká komunita nie je elitárska. Napriek tomu, preniknúť do nej a stať sa jej súčasťou, býva ťažké. Je to spôsobené aj tým, že ten, kto sa naozaj chce letectvu profesionálne venovať, musí prejsť dlhú cestu, kým dosiahne cieľ. Základom je kvalitné vzdelanie, ktoré je na Slovensku na vysokej odbornej úrovni. Venujú sa mu na Leteckej fakulte Technickej univerzity v Košiciach a na Fakulte prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity.

Tam sa prevádzka a ekonomika leteckej dopravy študuje už od roku 1962 a civilní piloti sa cvičia od polovice sedemdesiatych rokov. Univerzita odchovala väčšinu manažmentu aerolínií, letísk i väčšinu slovenských a českých dopravných pilotov. Školy, ktoré dávajú pilotom i prevádzkovým pracovníkom aj univerzitné vzdelávanie, možno v Európe spočítať na prstoch jednej ruky. Väčšina pilotov na Západe nemá univerzity či vysoké školy. Zaplatili si iba výcvik v pilotných školách. Do prevádzky zasa prichádzajú ľudia z rôznych škôl. (Trend, sobota 9. 3. 2013)

Medzi žilinskou Katedrou leteckej dopravy a bratislavským letiskom vždy panovali korektné vzťahy a aj isté formy spolupráce. Študenti boli na letisku vítaní, nachádzali tam konzultantov svojich školských prác i letnú brigádu. Dnes to už neplatí.

Odbornosť na prekážku


Po nástupe Ivana Trhlíka (nominant Smer-SD) do čela bratislavského letiska sa nový manažment rozhodol nenechať na letisku kameň na kameni. Personálne čistky nedali na seba dlho čakať. Ich rozsah je nevídaný. K niečomu takému nedošlo ani za minulého režimu, ani v časoch mečiarizmu. Pod zámienkou zmeny organizačnej štruktúry a reorganizovaním pracovných povinností vzniklo množstvo nových pracovných miest, ktoré postupne obsadzujú ľudia, napojení na nový manažment a tých, ktorí umožnili jeho nástup. Odbornosť je v tomto prípade na poslednom mieste.


"Podnikateľský sektor praje otvoreným hlavám. Praje ľuďom s humánnym a angažovaným pohľadom na svet a ktorých optimizmus poháňa."
Richard Branson


Pôvodne šesť riaditeľských organizačných zložiek nahradilo štrnásť. Oficiálnym dôvodom zmeny bolo tzv. "odstránenie medzičlánkov". Nová schéma je síce síce lineárnejšia, ale v prípade ôsmich nových riaditeľských pozícií sa dá o úspore hovoriť len s obrovskou dávkou fantázie.

Letisko M. R. Štefánika ako najväčší podnik svojho druhu v krajine má minimálne morálnu povinnosť dať šancu absolventom relevantných študijných programov, najmä ak ide o štátom ovládanú spoločnosť. Takisto má mať za úlohu ich odbornosť zvyšovať, vychovať si ich a predovšetkým si ich udržať. Keď sa však zbavuje uznávaných expertov, nerobí si dobrú reklamu a znižuje svoj kredit v očiach tých, o ktorých priazeň by sa mal uchádzať. Samozrejme, iba v prípade, ak chce získať tých najlepších a odborne zdatne pripravených, ktorí raz budú tvoriť jeho budúcnosť.



Namiesto toho sa Ivan Trhlík vo svojej novej práci mstí za príkoria, ktorých sa mu podľa neho samého dostalo v bývalých zamestnaniach, predovšetkým v ČSA. Tak si svoje komplexy vybíja na stovkách ľudí, ktorým sa náhle stal šéfom.

"Pomsta je prejav slabosti."
Iveta Radičová

Jedným zo smiešnych dôvodov na výmenu osadenstva letiska, má byť akési omladenie kádra. Šesťdesiatnikov však nahradzujú päťdesiatnici, tridsiatnikov zas dvadsiatnici. Predovšetkým však skúsených pracovníkov nahrádzajú ľudia bez príslušnej praxe, takzvaní ľudia z ulice. Nemusia veľa vedieť, musia však byť lojálni.


"Najlepší nadriadený si vie vybrať správnych ľudí, ktorí urobia, čo od nich potrebuje, pričom má dostatok sebakontroly, aby sa im do toho nemiešal."
Theodore Roosevelt

Ivan Trhlík: "Prepustení boli väčšinou vedúci nižšieho a stredného manažmentu, ktorí mali chabú pracovnú morálku. Hoci tam boli 20 rokov, boli zlým príkladom pre svojich podriadených. Nepracovali podľa našich predstáv, aj keď sme ich vyzývali a dali im možnosť ukázať sa." (Nový čas, sobota 3. 8. 2013 09:30)

Ľudí, o ktorých pán Trhlík hovorí, nepozná. Bez náhrady nerozvážne vymenil celú jednu generáciu leteckých odborníkov, čím vážne ohrozil akcieschopnosť podniku, ktorý vedie. Navyše, novej leteckej generácii šancu nedal, túto možnosť rezervoval pre rodinných príslušníkov, priateľov a známych svojich prisluhovačov a chlebodarcov. Keďže nepozná miestne pomery, spolieha sa na informácie z druhej ruky od prevažne nedôveryhodných zdrojov. Manažér sa takto rozhodovať nesmie, inak nestojí za nič.

Vyjadrenie tohto typu mu môžu uveriť iba laici, odborná verejnosť však ani náhodou. Ťažko totiž veriť tomu, ako veľmi sú podľa zdiskreditovaného bývalého leteckého manažéra neschopní tí, čo v časoch najväčšej leteckej konjunktúry dokázali zabezpečiť chod letiska v podmienkach oveľa ťažších ako sú tie súčasné. Neschopní a v pracovnej morálke chabí by nedokázali po vzniku Slovenskej správy letísk v roku 1991 vybudovať takmer z ničoho štandardné letiskové služby, rozvíjať ich, prispôsobovať požiadavkám doby, spravovať a zhodnocovať zverený majetok, ani dostáť záväzkom. Letisko v Bratislave práve vďaka práci tých vedúcich nižšieho a stredného manažmentu dokázalo byť dôveryhodným partnerom a zvládnuť napríklad aj požiadavky vyplývajúce zo vstupu do Európskej únie a Schengenu, nápor pamätného leta roku 2009, či sťahovanie zo starého do nového terminálu v plnej prevádzke. Keby boli zlým príkladom svojim podriadeným, nikdy by spolu nič z toho nedokázali.

Impotentný manažment predstavenstva letiska v Bratislave, prejavený aj v oblasti riadenia ľudských zdrojov, mal po odchode väčšiny skutočných, nie umelo deklarovaných, odborníkov, za následok okrem iného aj to, že letisko má problém zohnať za nich náhradu, a čo horšie, ani nevie, kde hľadať. Mladí členovia predstavenstva, ktorých súhrnné pomenovanie "pážatá", sa rýchlo ujalo, siahli preto po nápravnom prostriedku ako z učebnice. Že zvyšuje náklady, má očividne nízku efektivitu a zakladá finančné plnenie do budúcna, nie je podstatné.


"Dokážete nájsť skvelých ľudí, ak oni nehľadajú vás? Najtalentovanejší ľudia zvyčajne chcú robiť prácu, ktorá sa im páči, s ľuďmi, ktorých majú radi, na projektoch, ktoré ich napĺňajú. Ak lídri naplnia firmy ľuďmi, ktorí aktívne hľadajú prácu, riskujú, že získajú nespokojencov s priemerným výkonom."
William C. Taylor

Ing. Petr Brůna
Nový generálny riaditeľ letiska sa snažil do stredného manažmentu zlákať viacerých, prevažne českých leteckých špecialistov, avšak neúspešne. Podmienky, ktoré im dokázal ponúknuť, povesť, ktorá ho predchádza a stav, ktorý na letisku vytvoril, ich nedokázali presvedčiť o tom, že svoje meno majú spojiť s organizáciou, na čele ktorej stojí človek typu Ivana Trhlíka. Raz darmo, povesť ho predchádza. Doteraz napríklad nie je obsadená v leteckej brandži kľúčová pozícia prevádzkového riaditeľa. Ponuku odmietol aj niekdajší riaditeľ slovenského Leteckého úradu Petr Brůna, ktorý dlhodobo pôsobí na Slovensku.

"Eštébácke" praktiky


Akých ľudí okolo seba sústreďuje Ivan Trhlík a s kým sa dobre cíti, ilustruje výber jeho osobnej asistentky. Stala sa ňou Bc. Jaroslava Hruškovičová, praneter prominentného komunistického politika Miloslava Hruškoviča. Ten okrem popredných straníckych funkcií pôsobil na prelome 60. a 70. rokov 20. storočia na ministerských postoch, dokonca bol podpredsedom vlády. Následne bol až do roku 1990 poslancom Federálneho zhromaždenia. Matka pani Hruškovičovej, Magdaléna Hruškovičová, rod. Berežná, bola v rokoch 1976 - 1989 príslušníčkou Štátnej bezpečnosti, kam nastúpila už ako 20-ročná. Pôsobila na Správe kontrarozviedky v Bratislave, prevažne na Odbore boja proti vnútornému nepriateľovi ako starší referent, kde dosiahla kapitánsku hodnosť.

Nečudo, že na bratislavskom letisku panuje atmosféra strachu, podozrievania a šikany. Zastrašovanie zamestnancov, vyfabrikované obvinenia či donášanie sú na dennom poriadku. V takomto prostredí nemôže vzniknúť nič plodné. Duch letectva sa vytratil.

Priam komicky po tom všetkom vyznieva etický kódex bratislavského letiska z dielne JUDr. Slávky Kukučkovej, šéfky tamojších ľudských zdrojov.



Vymeniť tých, ktorým ide o vec, za tých, ktorým ide o seba, je tiež cesta. Aká a kam, ukáže čas. V žiadnom prípade to ale nebude prechádzka ružovým sadom.

"V mnohom mám uľahčenú pozíciu, pretože šéfujem ľuďom, pre ktorých je zamestnanie koníčkom."
Martin Kačur

Ivan Trhlík túto výhodu nemá. Sám a vedome sa o ňu pripravil. Buď nevie, čo robí, alebo to vie až pridobre. Čo je horšie?

PIATOK, 29. NOVEMBRA 2013, 10:04

Dvorná kamarila bratislavského letiska

Oľga Bárdyová
plk. JUDr. Ignác Behúl
Ing. Stanislav Bujnovský
Ing. Marek Drábik
Ing. Rastislav Fekete
Mgr. Branislav Homola
mjr. Ing. Pavel Kelemen
Ing. Zuzana Kollárová
JUDr. Slávka Kukučková
Ing. Ivan Legrády
Ing. Dana Madunická
Dalibor Málek
JUDr. Zuzana Opátová
Ing. Sergej Strinža
Marcel Škarohlíd

PIATOK, 22. NOVEMBRA 2013, 10:38

Ing. Ivan Trhlík

Na čelo bratislavského letiska sa vo februári 2013 dostal na Slovensku dovtedy neznámy človek. Záchranca slovenského letectva, či jeho hrobár? Génius, alebo hochštapler? Manipulujúci, a či ovládaný? Kto vlastne je Ivan Trhlík?

"Ivan Trhlík bol dnes vymenovaný do funkcie s účinnosťou od 9. 2. 2013. Túto pozíciu bude zastávať do vymenovania nového predsedu predstavenstva, ktorý vzíde z výberového konania. To sa uskutoční najneskôr do šiestich mesiacov," uviedol Kóňa. (SME, piatok 8. 2. 2013)


Odhliadnuc od toho, že sa reakcie ministerstva a im podriadeného vrcholového manažmentu letiska líšia v otázke dĺžky pôsobenia, je toto entrée typickým príkladom toho, akým spôsobom vedie bratislavské letisko Ivan Trhlík. Tento rozpor medzi tvrdeniami akcionára a účastinnej spoločnosti v jeho portfóliu, hneď od začiatku naznačilo, akým spôsobom bude prebiehať ich vzájomný vzťah.


Debutant


Čech, pochádzajúci z rodiny československého komunistického diplomata s dlhšou komunistickou tradíciou, má 51 rokov. Vďaka otcovmu pôsobeniu dostal v tejto dobe vzácnu možnosť stráviť časť života v kapitalistickom zahraničí. Trvalé bydlisko má na Jemenskej uliči číslo 6 v staršom zrekonštruovanom bytovom dome v pražských Vokoviciach. V tejto časti Prahy má rodina Trhlíkovcov viaceré obchodné i spoločenské aktivity. V rokoch 2003 - 2008 bol členom predstavenstva tamojšieho Bytového družstva Rozvoj. Priezvisko Trhlík sa v Česku vyskytuje často najmä v juhozápadných a južných Čechách, napríklad v Plzenskom kraji, ale tiež v stredných Čechách. Pôvod priezviska sa odvodzuje od činnosti niečo trhať, odtŕhať, znehodnocovať trhaním.

Ing. Ivan Trhlík

Otcom Ivana Trhlíka je diplomat JUDr. Zdeněk Trhlík, známy najmä ako československý veľvyslanec v Spojenom kráľovstve z rokov 1961 - 1966. V roku 1963 v Londýne za vládu ČSSR v podpisoval Zmluvu o zákaze jadrových pokusov, ako člen ministerského oddelenia pre odzbrojenie pôsobil v medzirezortnej odzbrojovacej skupine. Začiatkom 70. rokov 20. storočia zastával funkciu námestníka ministra zahraničných vecí. Následne sa stal veľvyslancom v Indii. V júli 1976 ho pred americkým senátom v jednom príhovore označili za agenta KGB z čias jeho londýnskeho pôsobenia. V osemdesiatych rokoch sa venoval najmä publikačnej činnosti v rámci Ústavu medzinárodných vzťahov. Písal najmä o zahraničných vzťahoch s Čínou či Spojenými štátmi a tiež prekladal, napríklad z ruštiny. Po roku 1989 vďaka nahromadenému kapitálu začal podnikať, najmä v potravinárstve. Jeho podpis sa nachádza pod množstvom zahraničnopolitických zmlúv, ministerských vyhlášok a iných dokumentoch.



Deti doktora Trhlíka profitovali z jeho postavenia. Ivan Trhlík tak už od detstva patril medzi elitu. Aj v časoch najtvrdšej normalizácie mal možnosti, o ktorých mohli jeho rovesníci iba snívať. Iba určitej hŕstke ľudí totalitný systém umožňoval dlhodobý pobyt v zahraničí, tobôž na tzv. Západe. Výhodou bolo nielen štúdium, kontakty a financie, ale najmä kreovanie osobnosti v slobodnom ovzduší.

Odpal určite má
Vyštudovaný technický inžinier Ivan Trhlík nastúpil v 80. rokoch 20. storočia do ČSA ako palubný inžinier. Aj vďaka rodinnému pozadiu si rýchlo získal pozornosť kolegov v tom ohľade, že si naňho dávali pozor. Ako väčšina pilotov, aj on mal slabosť pre letušky. S jednou sa nakoniec aj oženil.

Jeho kariéra v ČSA nabrala na obrátkach po revolúcii. Po premene ČSA na akciovú spoločnosť sa ako 30-ročný stal členom novovytvorenej dozornej rady, kde bol zástupcom zamestnancov. Kariérny vrchol dosiahol ustanovením do funkcie letového riaditeľa. V ČSA ešte krátko pôsobil na pozícii vedúceho obchodného zastúpenia v Amsterdame, po roku 1998 však už v letectve zamestnaný nebol.

Podobne ako napríklad Adolf Hitler, aj on je vyznavačom zdravého životného štýlu. V strave je striedmy, i keď vyberavý, nefajčí, na verejnosti pije len symbolicky, udržiava sa vo forme. Preferuje orientálnu kuchyňu. Jeho obľúbeným športom a slabosťou zároveň je už desaťročia golf. Má celkom slušný hendikep.

Medzi svojimi

Defraudant


Práve golf sa mu v profesionálnej dráhe stal osudným. Dôvodom odchodu Ivana Trhlíka z ČSA bolo vynaloženie firemných prostriedkov na nákup súkromného golfového výstroja, čo už v centrále spoločnosti nedokázali akceptovať. Obhajoval sa vtedy tým, že na golfe sa robí biznis a on ako obchodník potrebuje držať krok s dobou. Pohár trpezlivosti pretiekol a ČSA s s ním dohodlo na odchode z firmy. Napriek tomu, že mu hrozili trestoprávne dôsledky, výsledkom bola tichá dohoda. Bol z toho v tých časoch veľký škandál. Kontrola hospodárenia amsterdamskej pobočky odhalila tiež nezrovnalosti vo vystavovaní cestovných dokladov. Od tej doby je pre ČSA osoba Ivana Trhlíka uzatvorenou kapitolou a na jeho adresu sa nevyjadruje.

"Nepoctivý človek nemôže vykonať veľký čin."
M. R. Štefánik

Od roku 1999 v Česku podniká ako živnostník, poskytujúci napríklad poradenstvo v oblasti riadenia či informačných technológií, prekladateľských a tlmočníckych službách a vzdelávaní. Toto podnikateľské angažovanie je v súčasnosti jediné aktívne.

Po potupnom odchode z ČSA sa ešte snažil v leteckej doprave uplatniť, ale okrem epizódnych akcií sa mu to s poškodeným renomé nepodarilo. Stavil na podnikanie. Predovšetkým sa však angažoval vo svojom milovanom golfe. Predsedal súťažiam, organizoval mládežnícke tréningy, a najmä aktívne golf hral. Dokonca prednášal na seminári pre študentov Fakulty telesnej výchovy a športu Karlovej univerzity. V roku 2003 sa takto predstavil na jednej stránke:


ivantrhlik, 2003/09/06, 03:30 PM


Hi, 
I am a Strength and Conditioning Specialist and Exercise Physiologist from Prague, Czech republic. 
I made some random browsing and found out your superb site!You guys are doing just great, I can tell. Here I have EVERYTHING I've ever hoped for. 
That's honestly the site I was desperately looking for. Thank you all of your staff. 
I sure will be upgrading to Professional version soon. 
Keep goin' guys! 

Ivan Trhlik,MSc 
Prague, CR





V golfe dostal aj kariérnu šancu, keď sa v roku 2012 stal generálnym manažérom jedného z novších pražských golfových klubov. Jeho pôsobenie nemalo dlhé trvanie. Stihol ešte prevziať ocenenie za najlepší golfový rezort za predchádzajúci rok a po ani nie dvoch mesiacoch dostal výpoveď. Táto krátka epizóda jeho života bola posledným zamestnaním pred príchodom na bratislavské letisko.
 
"Najprv si vytvárame svoje návyky, potom naše návyky tvoria nás."
John Dryden

Figurant


V Česku neuplatniteľný, čakal na ďalšiu šancu. Tá životná prišla zo Slovenska. Možnosť reinkarnovať svoju leteckú kariéru dostal relatívne náhodou z prostredia podnikateľských kruhov, blízkych Ing. Miroslavovi Výbohovi. Obaja sú v rovnakom veku a vďaka Výbohovým aktivitám v Česku poznajú aj rovnakých ľudí. Kvôli poslaniu, ktorým ho poverili, má na letisko akýsi bianko šek. Kým bude plniť zadanie, môže si robiť, čo chce.

Ing. Miroslav Výboh

Zvolenský podnikateľ Výboh, niekdajšia šedá eminencia obchodu so zbraňami, sa dnes orientuje skôr na stavebníctvo. Je čelným predstaviteľom takzvanej stredoslovenskej skupiny, predstavujúcej jednu z hybných síl Smeru-SD. Skupina, združujúca starších mečiarovských podnikateľov i novú krv, operuje v rôznych oblastiach, v doprave, tobôž leteckej, však skôr okrajovo. Bývalého viceprezidenta Združenia obranného priemyslu s letectvom spája málo. Ide napríklad o vlastníctvo malého prúdového lietadla, či opravy slovenských stíhačiek MIG-29. Kedysi podnikal s Jozefom Kopeckým, známym najmä vďaka firme Ikores, ktorá sa svojho času angažovala v stavebných projektoch aj na Letisku M. R. Štefánika.

Ako mladý a perspektívny inžinier začal pracovať v ZŤS Detva. Záujem oňnho prejavila aj Štátna bezpečnosť, prehĺbeniu vzájomnej spolupráce zamedzila nežná revolúcia. Časom sa vypracoval na vojenského dodávateľa a kontakty na slovenskom, ale i českom ministerstve obrany má dodnes. V delegáciách premiéra cestoval do rôznych kútov sveta a jeho vplyv narastal. Narozdiel od vtedajšieho ministra financií Jána Počiatka, ktorý v roku 2008 po účasti na stretnutí na jachte J&T v Monaku dostal od premiéra Róberta Fica žltú kartu, Miroslav Výboh účasť nikdy oficiálne nepotvrdil, na čo dnešný minister dopravy nezabudol. Tento rok sa stal monackým honorárnym konzulom.


Špekulant


Aj keď má blízko k bratislavskému hotelu siete Hilton, napojenému na Juraja Širokého, býva Ivan Trhlík v ubytovni Železničiar pri Prístavnom moste v Bratislave. Užíva apartmán o veľkosti dvojizbového bytu za 575 eur mesačne. Bez DPH. Napriek názvu ide o rekonštruovaný a komfortne vybavený objekt. Vďaka priamemu napojeniu na diaľnicu je dostupnosť na letisko rýchla a pohodlná. Toto ubytovacie zariadenie má v obľube aj Výbohova spoločnosť AMW, ktorej šéfuje jeho syn Matúš. Závod služieb železníc pripravil ubytovaciu zmluvu už k 6. 2. 2013, teda ešte skôr ako Ivan Trhlík figuroval v orgánoch letiska. Do funkcie ho menovali až 8. 2. 2013 s účinnosťou o deň neskôr, niekto však v mene budúceho zamestnávateľa vybavoval Trhlíkovo ubytovanie niekoľko dní vopred. Konečný podpis zo strany objednávateľa vykonal už pán Trhlík sám ako jeden z prvých krokov v novej funkcii. Napokon, vždy sa vedel o seba postarať.


Menovanie do čela najväčšieho slovenského letiska prekvapilo Trhlíkových bývalých kolegov, to nielen z ČSA. Jednak o ňom dlho nepočuli, a tiež, nepovažovali niekdajšieho člena vyššieho manažmentu leteckej spoločnosti za vhodného kandidáta na tento post, nehovoriac už o jeho morálnom kredite.

S úsmevom ďalej zájdeš. So sileným však nie

So zverenými prostriedkami vždy nakladal ako so svojimi vlastnými. Používanie firemných peňazí na súkromné účely bolo dôvod, prečo musel odísť z pozície letového riaditeľa ČSA, aby skončil v Amsterdame, kde v tomto štýle pokračoval ďalej. Tento modus operandi je preňho charakteristický.

"Nič nie je tak typické pre prízemného ducha ako láska k majetku."
Marcus Tullius Cicero

Radek a Ivan majú čosi spoločné: obaja sa vedia ľahko rozohniť

Reflektant


Štylizuje sa do polohy svetáka a v letectve neskúsené okolie ohuruje viac domnelými ako reálnymi skúsenosťami. Vie byť príjemný spoločník a keď chce, dokáže urobiť výborný prvý dojem. Ľahko si zráta, čo je preňho výhodné. Sila zloducha je len v strachu, ktorý vzbudzuje. Niet dôvodu báť sa Ivana Trhlíka. Je to slaboch.

V súčasnosti vyvíja snahu dostať sa do čela štátneho podniku Letové prevádzkové služby. Charakterizuje ho vysoko odborná profilácia, má povesť akéhosi uzavretého klubu a punc elity slovenského letectva. Motív pána Trhlíka je jasný, napriek skutočnosti, že nemá dostatočnú kvalifikáciu. U pracovníkov tohto podniku sa však jeho zámery nestretávajú s pochopením, naopak, zamestnanci sa aktivizujú a ako jedno z riešení vidia petíciu proti dosadeniu Ivana Trhlíka za šéfa jediného stabilne ziskového leteckého subjektu na Slovensku.

"Nevzdelaný kráľ je korunovaný somár."
Matej Korvín

Vizitka


  • narodený 1. 12. 1961
  • bydliskom Jemenská 6, 160 00 Praha 6
  • pochádza z rodiny komunistického diplomata, vyrastal aj v zahraničí
  • z tohto prostredia sa pozná s Jánom Počiatkom
  • v 70. rokoch za najtvrdšej normalizácie patril medzi tzv. zlatú pražskú mládež
  • z kontaktov získaných za bývalého režimu ťaží dodnes
  • po skočení vysokoškolského štúdia pracoval ako palubný inžinier v ČSA
  • 28.8. 1992 – 29.6. 1994 bol členom dozornej rady ČSA, po nástupe Ing. Antonína Jakubšeho, CSc. do funkcie prezidenta a predsedu predstavenstva bol odvolaný
  • V ČSA pôsobil ako letový riaditeľ a neskôr ako vedúci obchodného zastúpenia ČSA v Amsterdame
  • po škandále sprenevery peňazí a leteniek na obchodnom zastúpení z ČSA odišiel
  • z firemných peňazí financoval nákup svojho golfového výstroja
  • je na čiernej listine ČSA, čo ho značne diskvalifikuje v očiach odbornej verejnosti
  • uvádza si 27- ročnú prax v letectve, od roku 1998 však v letectve nebol zamestnaný
  • jeho posledným zamestnaním bola funkcia generálneho manažéra golfového klubu Albatross
  • pred nástupom do funkcie na bratislavskom letisku bol evidovaný na Úrade práce ČR
  • v odborných kruhoch má povesť človeka, s ktorým nie je možné spolupracovať
  • v ČR aj vďaka svojej pracovnej minulosti podniká už iba ako živnostník
  • hovorí sa o ňom, že neznáša Židov a Slovákov
  • jeho veľkou vášňou je golf, ktorému sa dlhé roky venuje


PIATOK, 15. NOVEMBRA 2013, 10:13

Kindermanažment

Otázka na Rádio Jerevan: Čo je vrchol amaterizmu?
Odpoveď: Vedenie bratislavského letiska

"Ivan Trhlík bol dnes vymenovaný do funkcie s účinnosťou od 9. 2. 2013. Túto pozíciu bude zastávať do vymenovania nového predsedu predstavenstva, ktorý vzíde z výberového konania. To sa uskutoční najneskôr do šiestich mesiacov," uviedol Kóňa. Spolu s Trhlíkom boli do predstavenstva vymenovaní ďalší členovia - Richard Pokorný a Oto Šinkovic. "Aj v ich prípade je poverenie dočasné až do výberového konania na funkcie členov predstavenstva," dodal Kóňa. (SME, piatok 8. 2. 2013)

"Povinnosťou ministra je riadiť svoj rezort čo najefektívnejšie. Preto sa akcionári rozhodli manažment, ktorý už nemal dôveru, vymeniť," uviedol pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. (TV Noviny, nedeľa 17. 2. 2013)

Protežant


Syn Ing. Ota Šinkovica má 28 rokov. Jeho rodina pochádza z Banskej Bystrice. V detstve sa mu kvôli zdedenému krstnému menu vysmievali ako Otíkovi z filmu Vesničko má středisková. Navštevoval prestížne Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského v Banskej Bystrici. Spomínajú si tu naňho ako na utiahnutého a svedomitého, i keď skôr priemerného žiaka. Šli mu najmä prírodné vedy, ale aj nemčina. Podľa svojho profesijného životopisu študoval v zahraničí na University of Luton, kde v roku 2009 získal bakalársky titul z oblasti internetového a elektronického obchodu. V štúdiu ďalej pokračoval na University of Bedfordshire, kde v roku 2010 získal vzdelanie v oblasti finančného a podnikového manažmentu.

Na deväť mesiacov sa v tom istom roku zamestnal ako asistent projektového manažéra v spoločnosti Energy Systems Group v Banskej Bystrici, špecializujúcej sa na energetické audity, kde sa venoval štúdii uskutočniteľnosti v oblasti geotermálnej energie. Dva a pol roka bol následne zamestnaný ako starší audítor v audítorskom tíme KPMG, kde sa prevažne venoval auditu finančných výkazov až do prudkého obratu, keď sa stal členom predstavenstva na Letisku M. R. Štefánika.




Oto Šinkovic má blízko k športu. Venuje sa mu, keď má čas, čo platí aj pre viacročný pobyt v zahraničí. Ešte počas práce pre KPMG reprezentoval spolu s kolegami v rokoch 2011 a 2012 svojho zamestnávateľa na Bratislavskom maratóne v štafete družstiev. V roku 2013, už ako člen predstavenstva bratislavského letiska, súťažil sám v polmaratóne. V tomto odvetví nedosahuje oslnivé výsledky, podstatnejšie je, že ho to baví.


Pán Šinkovic je fanúšikom moderných technológií. Zaujíma sa predovšetkým o výpočtovú techniku. Ako študent sa v roku 2009 takto vyjadroval na spotrebiteľskom fóre MacBook Pro 15 na tému matný verzus lesklý displej. Jeho slovenčina síce hapruje, ale čo už:


Oto Sinkovic, 11.08.2009 o 21:39
Osobne mam leskly display a vobec mi neprekaza. Neviem preco vsetci na to somru a su s tym nespokojny.



jano, 11.08.2009 o 22:08
@ Oto Sinkovic preco? lebo nie vsetci sa volaju Oto Sinkovic, jednoduche, nie?



Oto Sinkovic, 11.08.2009 o 23:13
@ Jano, ano suhlasim mas pointu ale vysvetli mi aka je nevyhoda lesklych diplajov. Ja osobne som zatial ani jednu nenasiel, pokila neplujes na obrazovku a niesi na priamom slnku fakt neviem preco by to malo niekomu vadit. 100 ludi 100 chuti – my 2 cents.



Glog, 12.08.2009 o 00:01
Jano: To bolo skvelé vysvetlenie! Bod pre Vás. :-D



pro, 12.08.2009 o 10:57
oto:ak pracujes s grafikou seriozne je vzdy lepsie mat matny display bez rusivych odleskov a trochu skreslenych farieb (su vyraznejsie)…ak pozeras filmy fotky web hrajes hry tak fajn…ja som zvyknuty na matny display



Oto Sinkovic, 12.08.2009 o 13:14
@pro – nevenujem sa grafike takze z tohto hladiska to neviem posudit a ano som casual user takze vacsinou sa venujem cinnostiam ktore si uviedol.


"Akí sú ľudia, taká je aj diskusia."
Karl Heinrich Marx

Trvalý pobyt má v luxusnej rodičovskej vile na rozľahlom pozemku pod Suchým vrchom nad Banskou Bystricou. Trochu gýčová stavba, sčasti krytá lesom, sa nachádza na konci súkromnej príjazdovej cesty v uzavretom komplexe lukratívnej časti Banskej Bystrice. O niečo väčšia vila oproti, ktorej majiteľ je zasväteným známy, je v predaji za 1 150 000 eur, čo je cena desiatich bežných banskobystrických domov.

Krstný otec

Otec Ota Šinkovica, Ing. Oto Šinkovic, pôsobil od 90. rokov 20. storočia vo viacerých obchodných spoločnostiach, z ktorých časť je v likvidácii a niektoré majú daňové nedoplatky rádovo v státisícoch eur. Vďaka príchylnosti k HZDS pôsobil v rokoch 1995 – 1998 v štatutárnom orgáne Banky Slovakia, neskôr premenovanej na Privatbanku. Často podnikal s rodinou Medveďovcov, časom sa však stiahol do úzadia, aby si mohol užívať nadobudnutý majetok. Okrem úzkych obchodných a iných vzťahov spája rodiny Šinkovicovcov a Medveďovcov aj vzájomná dôvera či slabosť pre banskobystrickú lokalitu Radvaň. Obe rodiny dlhodobo patria medzi miestnu smotánku. To je viac ako žičlivé prostredie pre kariérny rast ich nastupujúcich generácií.

Jozef Medveď
Dlhoročným obchodným súputníkom i susedom Ing. Ota Šinkovica je prof. Ing. Jozef Medveď , PhD., súčasný predseda predstavenstva Burzy cenných papierov v Bratislave. S Ing. Otom Šinkovicom spolu podnikali vo viacerých firmách, z ktorých najzaujímavejšie je ich spoločné pôsobenie ako štatutárov Banky Slovakia, neskoršej Privatbanky, v rokoch 1995 – 1998. Niekdajší minister životného prostredia za Smer z rokov 2009 – 2010, vymenovaný do funkcie po odvolaní ministrov za SNS, v letectve pôsobil v dozorných radách v rokoch 2002 – 2006 v Slovenských aerolíniách a v rokoch 2005 – 2006 v Letových prevádzkových službách. Nepretržite sa venuje akademickej činnosti. Profesor Medveď tiež externe pôsobí napríklad na neslávne známej Vysokej škole v Sládkovičove.

Keď ľudia v pozadí skupiny Slávia Capital hľadali vhodného adepta na členstvo v predstavenstve letiska v Bratislave, do hry vďaka kontaktom predchádzajúcej generácie vstúpili aj mladí Šinkovicovci. Vhodnejšm ako jeho brat sa napokon zdal byť Oto, aj preto, lebo už niekoľko rokov býval v Bratislave.

Tragické udalosti nanešťastie neobchádzajú nikoho

Po príchode na bratislavské letisko Oto Šinkovic okrem pozície člena predstavenstva zaujal miesto poradcu výkonného riaditeľa pre financie. V súčasnosti zastáva lepšie znejúcu funkciu výkonného riaditeľa pre financie. Po nástupe presmeroval finančné toky tým správnym smerom. Aj keď k audítorstvu majú Šinkovicovci blízko, riadiť finančný chod podniku s ročným obratom v desiatkach miliónov eur tak, aby boli spokojní tí, ktorí vyžadujú vďačnosť na jednej strane, ako aj on sám so svojou prácou na strane druhej, je niečo úplne iné. Trochu nad jeho sily.

Jozef Medveď ako minister životného prostredia



Vo svojej novej práci a dovtedy nevídanej zodpovednosti adekvátne nedokáže bez predchádzajúcej praxe rozlíšiť medzi tým, čo je a čo nie je dôležité. Ako posledný schvaľuje opodstatnenosť výdavkov letiska zo stránky režijných nákladov. Častokrát sa stáva, že zamietne preplatiť, a tým pádom aj obstarať niečo, čo je nevyhnutné, a dá prednosť čomusi, čo môže pokojne počkať. Samozrejme, je v nezávideniahodnej pozícii v tom, že jeho hlavnou úlohou je mať pod kontrolou toky peňazí, ktorých je beztak málo. Veľkou nevýhodou pre neho je skutočnosť, že o letectve nevie zhola nič, a tak sa musí spoliehať na intuíciu. Zradila ho najnovšie napríklad pri odmietnutí povinného školenia na zabezpečenie odstránenia námrazy z lietadiel, čo je bežný servis, má svoje opodstatnenie a najmä, ako súčasť predodletovej prípravy lietadiel súvisí s bezpečnosťou letu. Odôvodnil to tým, že na letisko takej veľkosti ako Bratislava netreba školiť podľa neho toľko ľudí, aby mali certifikát všetci, ktorí ho k práci potrebujú. Otec naňho môže byť hrdý. Toto rozhodnutie vyvolalo v odborných kruhoch zhrozenie, preto je teraz Oto Šinkovic pod tlakom toto školenie povoliť. Je len na ňom, či svoje predchádzajúce rozhodnutie prehodnotí.

Diletant


Je žiarivým príkladom toho, že vo veci sa netreba vyznať, len poznať správnych ľudí. Jeho kariéra zaznamenala raketový štart až príchodom na pološtátne bratislavské letisko. 27-ročný Richard Pokorný je historicky najmladším členom tamojšieho predstavenstva. 



Milé, ale trochu svojhlavé dieťa tak trochu búrlivú a problémovú pubertu prežilo vďaka rodinnej podpore. Nikdy nevynechal príležitosť zabaviť sa. Niečo z toho ho baví dodnes. Po ukončení štúdia v jednom z bratislavských gymnázií sa dostal na Ekonomickú univerzitu v Bratislave. Štúdium ukončil v roku 2012. Za svoju záverečnú prácu získal druhé miesto v súťaži o Vontoblovu cenu, honorované finančnou odmenou 330 eur.

Ing. Richard Pokorný

Od 6. 9. 2012 do 10. 1. 2013 bol členom dozornej rady akciovej spoločnosti MiddleCap Investments, kde ho nahradil Martin Proksa a do podnikania ktorej bol v tom čase zainteresovaný aj Matúš Výboh. Skupina MiddleCap je v súčasnosti investorom projektu prestavby bývalého bratislavského pivovaru Stein. Jeho domácim prostredím je však spoločnosť Richwell, ktorú založil 4. 10. 2011 a kde bol od tohto dátumu až do 21. 2. 2013 konateľom. Spoločnosť po ňom prevzala pani Jolana Pokorná. Členom predstavenstva Letiska Bratislava je od 9. 2. 2013.

Matúš Výboh
"V najvyššej dopravnej lige sa presadil aj ďalší hráč z MiddleCap Partners. Čerstvý absolvent vysokej školy Richard Pokorný sa v úvode tohto roka stal členom predstavenstva bratislavského Letiska M. R. Štefánika. Letisko svoj výber zdôvodňuje aj tým, že bol šikovný študent. „Jeho diplomová práca bola zaradená do Zlatého fondu ekonomickej literatúry Ekonomickej univerzity v Bratislave,“ zdôvodnila nomináciu hovorkyňa letiska Dana Madunická. Kedy školu absolvoval a koľko má R. Pokorný rokov, už neprezradila. Podľa stránky Obchodnej fakulty sa diplomovka autora s menom R. Pokorný umiestnila na druhom mieste vo vlaňajšej ročníkovej súťaži." (TREND, 26. 9. 2013)

To vážne, pani hovorkyňa? Naozaj stačí len byť jedným z desiatok ocenených jednej z mnohých cien na jednej z tuctov fakúlt všetkých slovenských vysokých škôl na to, aby sa mladý človek stal štatutárom štátom ovládanej obchodnej spoločnosti so základným imaním takmer 300 miliónov eur? A čo tí, ktorí boli Vontoblovou cenou ohodnotení ako úspešnejší než pán Pokorný? Čo tí z predchádzajúcich ročníkov udeľovania tejto konkrétnej ceny? Nemali čas, neboli dostupní, alebo ich neoslovili iba preto, že nepoznali tých správnych ľudí, čo majú moc vymenúvať do predstavenstiev štátom ovládaných spoločností?

Aj keby diplomová práca jedného z tisícok absolventov slovenských univerzít bola naozaj skvostom ekonomickej literatúry, stačí iba tento fakt na to, aby svoju pracovnú dráhu nezačínal ako všetci ostatní bez praxe takpovediac od piky, ale naopak zhora?




Konškolákom pána Pokorného je Matúš Výboh, syn úspešného podnikateľa Miroslava Výboha. Obaja študovali na Obchodnej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave, aj keď nie v tom istom ročníku a nie ten istý odbor. V študijnom programe Zahraničnoobchodné podnikanie obhajoval v akademickom roku 2008/2009 záverečnú prácu s názvom Marketingový vstup podniku na zahraničné trhy so zameraním na licencie a franchising.

Laureáti Vontoblovej ceny za rok 2012

Ing. Richard Pokorný býva v petržalskom panelovom dome na Macharovej ulici číslo 3, kde stále sídli aj jeho niekdajšia firma Richwell. Jazdí na aute Mini Cooper. Nadšenie pre tento typ auta zdieľa napríklad s pornoproducentom Jurajom Vrzguľom. Na svoje pôvodné firemné auto bol tak zvyknutý, že si presadil jeho používanie aj v novej práci, veď nechať si preplácať pohonné látky je určite veľmi pohodlné. Nakoľko je tento typ motorového vozidla reprezentatívny, očividne nie je dôležité. Podľa toho, kde malé červené vozidlo zvykne v Bratislave a okolí parkovať, ľahko zistiť, ku komu má najmenej skúsený a najmladší člen bratislavského letiskového predstavenstva blízko.

Ing. Richard Pokorný - Dohoda o používaní súkromného motorového vozidla na pracovné cesty


Zvolením do funkcie člena predstavenstva letiskovej akciovej spoločnosti v Bratislave sa Richardovi Pokornému otvorili nové obzory. Letectvo je pre neho jedna veľká neznáma, ale s dravosťou sebe vlastnou sa v novej pozícii napriek tomu cíti ako ryba vo vode.

Richard Pokorný (druhý zľava) ešte ako vedúci odboru stratégie a rozvoja

Po nástupe do novej práce sa stal vedúcim odboru stratégie a rozvoja. Na tejto pozícii vystriedal dlhoročného letiskového funkcionára a niekdajšieho riaditeľa bratislavského letiska Ing. Jaroslava Macha. Ambicióznemu mladíkovi, ktorý dovtedy nielenže nepôsobil na žiadnej riadiacej pozícii, ale ani neviedol ľudí, sa však začalo máliť. Aby jeho pozícia znela vznešenejšie, po zmene organizačnej štruktúry sa stal výkonným riaditeľom pre rozvoj a správu majetku. Paradoxne, alebo možno práve preto, z majetku prostredníctvom firemnej platobnej karty odkrajuje ako druhý v poradí najviac zo všetkých, ktorí touto vymoženosťou na letisku disponujú.

S najväčšou nevôľou prijíma jeho okolie príliš sebavedomé, arogantné a povýšenecké správanie. Spôsob, ako ich verejne prezentuje, je v predstavenstve letiska jedinečný. Miestami ho ťažko brať vážne aj na obchodných stretnutiach. Mútny pohľad, lesklé oči a obsedantno-kompulzívna porucha, prejavujúca sa tikom, aj to je Richard Pokorný.

Čudné spôsoby a osobnú diskvalifikáciu v očiach slušných ľudí prejavil aj pri prepúšťaní letiskových zamestnancov, na miesta ktorých následne dosadil svojich vlastných. Veta o tom, že "tu nie je priestor na sociálne cítenie" sa medzitým v slovenskom letectve rýchlo stala legendárnou. Na takého syna je matka určite pyšná.

"Láskavé slová môžu byť stručné a ľahko sa vyslovia, no ich ozveny sú nekonečné."
Matka Tereza

27-ročný Ing. Richard Pokorný a Oto Šinkovic, ktorý má 28 rokov, majú spolu s 51-ročným Ing. Ivanom Trhlíkom v priemere 35,33 rokov. Je úplne zjavné, kto v trojčlennom predstavenstve hrá prím a kto je do počtu.

Najefektívnejšie


Napriek tomu, že Oto Šinkovic a Richard Pokorný sú rozdielni vo svojom založení, schopnostiach a konaní, spája ich fakt, že sú rovesníci, čo sa zhodou okolností ocitli v rovnakej pozícii v tom istom čase.

Každý rodič má snahu dopriať svojmu potomstvu to najlepšie, umožniť mu všemožný rozvoj a pomôcť rozbehnúť profesijnú dráhu. Niekto má na to lepšie dispozície, niekto menej vhodné. Máloktorý rodič čo ako nadaného dieťaťa môže v tejto krajine dostať ho finančným darom na prestížnu domácu školu, či dovoliť si poslať ho bez štipendia študovať do zahraničia.

Ani vzdelanie však nie je zárukou budúceho úspechu mladých ľudí. Ich nezamestnanosť, na Slovensku až nezamestnateľnosť, je problémom v celej Európskej únii. Kým európska administratíva a národné vlády investujú do preklenovacieho riešenia tejto situácie stámilióny eur, v Slovenskej republike existuje na túto bolesť jedinečný recept.

Mladí ľudia, pochádzajúci zo solventných rodín, si po známosti môžu ľahko nájsť výbornú prácu aj bez patričného vzdelania, skúseností a predispozícií v štátom ovládaných podnikoch, ktoré sú v očiach ich rodičov očividne vhodné na to, aby v nich nadobudli prax a trénovali si svoje častokrát pofidérne zručnosti, ideálne k spokojnosti tých, čo ich do týchto podnikov dosadili. Presne tak, ako Oto Šinkovic a Richard Pokorný, ktorí si vylepšujú svoj životopis na úkor nielen svojich vrstovníkov, ale aj všetkých ostatných, čo takúto šancu nikdy nedostanú.

PIATOK, 8. NOVEMBRA 2013, 10:01